Kurs modelowania

Prezentujemy tutaj swoje w³asne pracy, takie jak grafikê 2D, 3D, filmy, animacje, strony internetowe i inne

Moderators: Frost, Luigi, HQTM-Team

Post Reply
User avatar
Kamill
HQTM-Team
Posts: 1283
Joined: 2004-08-10, 17:36

Kurs modelowania

Post by Kamill »

Pamięta ktoś jeszcze kurs, który pisałem jeszcze, gdy Xpand istniał? Właśnie dopisałem następną część...



Cześć III - zaczynamy modelowanie

Zaczniemy od wymodelowania ogólnej bryły wozu.

http://members.lycos.co.uk/kamill/tutek/szkice.jpg
http://members.lycos.co.uk/kamill/tutek/szkice2.JPG
Jeśli szkice mamy ustawione jak na powyższych rysunkach, możemy działać dalej. Kurs będę kontynuował na wspaniałym samochodzie, jakim jest BMW M3 CSL E64.


http://members.lycos.co.uk/kamill/tutek/plane.JPG
Pierwszym naszym krokiem jest zrobienie Plane'a. Przesuwamy go tak, aby wierzchołki stykały się z linią końca przedniej szyby. Nadajmy mu standardowy materiał (szary).


http://members.lycos.co.uk/kamill/tutek/plane2.JPG
Nastepnie przechodzimy do widoku Top oraz do edycji krawędzi. Przesuwamy po kolei krawędzie po osi Y z przytrzymanym SHIFT'em, pamiętając, by na różnych ważniejszych zgięciach była krawędź. Przechodzimy do edycji vertexów. Przesuwamy je do różnych punktów odniesienia (np. róg szyby, uszczelka drzwi) - dzięki temu łatwiej nam będzie potem formować bryłę wozu.


http://members.lycos.co.uk/kamill/tutek/plane3.JPG
Przechodzimy do bocznego widoku. Wybieramy edycję wierzchołków. Przesuwamy poszczególne vertexy, według punktów odniesień, których użyliśmy w poprzednim punkcie.


http://members.lycos.co.uk/kamill/tutek/plane4.JPG
Przechodzimy do edycji krawędzi. Zaznaczamy krawędź boczną przedniej szyby. W widoku bocznym przeciągamy ją w stronę tylnej szyby, patrząc jednocześnie, gdzie kończą się krawędzie dachu (zaraz te krawędzie złączymy).


http://members.lycos.co.uk/kamill/tutek/plane5.JPG
Przechodzimy do edycji vertexów. Znajdujemy funkcję Target Weld. Łączymy odpowiednie wierchołki tak jak na rysunku powyżej. Klikamy najpierw na vertex docelowy, a potem na vertex, który chceym przyłączyć.


http://members.lycos.co.uk/kamill/tutek/plane6.JPG
W widoku Top zaznaczamy właściwe vertexy i przesuwamy je, aby pokryły się z linią, którą przyjęliśmy za punkt odniesienia (w tym wypadku uszczelka drzwi).


http://members.lycos.co.uk/kamill/tutek/plane7.JPG
Widok boczny - zaznaczamy krawędzie linii bocznej samochodu i przeciągamy w dół, patrząc jednocześnie na to, gdzie kończą się krawędzie na przodzie i tyle samochodu.


http://members.lycos.co.uk/kamill/tutek/plane8.JPG
W edycji vertexów ponownie wybieramy funkcję łączącą wierzchołki (Target Weld) i łączymy poszczególne vertexy (tak jak na rysunku), by powstała zwarta bryła wozu.


http://members.lycos.co.uk/kamill/tutek/lbody.JPG
Dodajmy funkcję Symmetry. Obok modyfikatora, który się pojawił klikamy na '+', zaznaczamy Mirror i przesuwamy wzdłuż osi Y, aby znalazł się w punkcie 0. Jeśli wszystko poszło dobrze, powinniśmy ujrzeć bryłę samochodu jak na rysunku. Oczywiście może się trochę róźnić, ale na tym etapie nie robi to większej różnicy.


http://members.lycos.co.uk/kamill/tutek/wheels.JPG
Wytniemy teraz otwory na koła. W edycji vertexów znajdujemy funkcję Cut. Tniemy poligony, tak jak na rysunku. Pryz okazji możemy dodać parę linii, by otwór był bardziej zaokrąglony. Następnie w edycji poligonów zaznaczamy czworokąty, gdzie mają być koła i usuwamy je (klawisz Delete).


http://members.lycos.co.uk/kamill/tutek/wheels2.JPG
Zaznaczamy krawędzie obrzeży nadkoli. Przechodzimy do widoku bocznego. Znajdujemy funkcję Align to View. W widoku Top przesuwamy zaznaczone krawędzie tak, by pokryły się ze szkicami.


http://members.lycos.co.uk/kamill/tutek/endpart1.jpg
Dodajemy modyfikator MeshSmooth, który wygładza znacząco krawędzie wozu. Efekt końcowy powinniśmy otrzymać bardzo podobny do powyzszego. Ogólną bryłę samochodu mamy gotową. W następnych częściach będziemy zajmować się uszczegółowywianiem jej.
User avatar
czeski
HQTM-Team
Posts: 3496
Joined: 2005-02-17, 14:31
Location: Miami Heat

Post by czeski »

Ładny wykład, ale ja i tak nic z tego nie rozumiem :D Może jakiś nauczyciel z Ciebie będzie ? :D
User avatar
Kamill
HQTM-Team
Posts: 1283
Joined: 2004-08-10, 17:36

Post by Kamill »

Może, może ;) Proponuję przejrzeć poprzednie części, wtedy może coś ci zaświta ;)
User avatar
ZNag
HQTM-Team
Posts: 3526
Joined: 2004-07-15, 19:20
Location: W³oc³awek [PL]
Contact:

Post by ZNag »

Kamill, gratuluję świetnego kursu! :) Czekam z niecierpliwością na następne części... ;-)
•ZNag - Strona domowa
•Intel Core 2 Quad Q9400 2,66GHz, 4GB DDR2 800MHz (Dual Channel), ATI Radeon HD 4850 512MB, 500GB HDD + Pendrive 4GB; Samsung SyncMaster T220
User avatar
Kamill
HQTM-Team
Posts: 1283
Joined: 2004-08-10, 17:36

Post by Kamill »

A dziękuję ;) Postaram się napisać dalej.

PS. Zapomnijmy o tym co było ;>
User avatar
ZNag
HQTM-Team
Posts: 3526
Joined: 2004-07-15, 19:20
Location: W³oc³awek [PL]
Contact:

Post by ZNag »

Czy forum Xpand jeszcze chodzi, bo chciałem zobaczyć pozostałe części kursu ;> ?
Kamill wrote:PS. Zapomnijmy o tym co było
Dokładnie :-)
•ZNag - Strona domowa
•Intel Core 2 Quad Q9400 2,66GHz, 4GB DDR2 800MHz (Dual Channel), ATI Radeon HD 4850 512MB, 500GB HDD + Pendrive 4GB; Samsung SyncMaster T220
User avatar
bkdi
HQTM-Team
Posts: 1232
Joined: 2004-07-16, 09:00
Location: Poznañ

Post by bkdi »

mam nadzieje ze jak przeczytam ten kursik to wrescie zacznie mi sie chciec modelowac juz rozpoczety jakis czas temu model...

gratulacje
Last edited by bkdi on 2005-11-14, 21:04, edited 1 time in total.
++ KCP-team ++
++ Environment mod SF 1,2,3,4 ++
nie kradnij Władza nie znosi konkurencji
User avatar
Kamill
HQTM-Team
Posts: 1283
Joined: 2004-08-10, 17:36

Post by Kamill »

Forum nie chodzi, ale kursy można ze strony ściągnąć. (xpand.xt.pl)
Grisp
HQTM-Team
Posts: 2105
Joined: 2004-07-16, 16:51
Location: in±d

Post by Grisp »

Gratulki że wreszcie zmobilizowałeś się i zrobiłeś cokolwiek z kursem :] Może się jeszcze i mi kiedyś przyda :P Dopiero pewnie około świąt....
Post Reply